Ovaj serijal tekstova ima za cilj da čitaoce upozna sa korupcijom, pojavom koja razarajuće deluje na celo društvo, kao i da im pomogne da je prepoznaju i o njoj hrabro govore. U obrađenim tekstovima navedeni su i primeri koruptivnih dela. Svi sadržaji imaju, prevashodno, obrazovnu i preventivnu ulogu.
Kao što smo objasnili u prethodnom članku ovog feljtona građani i učesnici u procesu javnih nabavki ocenjivali su primenu četiri ključna principa koji obezbeđuju kvalitetno obavljen posao. Najaktivniji u iznošenju svojih iskustava u radu bili su predstavnici medija koji tvrde da se najveći broj uskraćenih informacija odnosi na raspolaganje lokalnim budžetom, pre svega, u procesu javnih nabavki. Druga zamerka je netransparentnost procesa (odsustvo informacija na zvaničnom sajtu grada Čačka, na primer), a posebno u onom delu koji se tiče realizacije javne nabavke i kvaliteta finalnog proizvoda.
Učesnici su imali mogućnost da poštovanje četiri ključna principa u sprovođenju javnih nabavki na lokalnom nivou ocene kroz ponuđene odgovore: vrlo loš, loš, prosečan, vrlo dobar, odličan i nemam stav. Evo njihovih ocena.
U Grafikonu br.1 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa za poštovanje principa transparentnosti u postupku sprovođenja javnih nabavki:
Kada je u pitanju ovaj princip najveći broj primedbi su izneli privrednici koji su i direktni učesnici u postupcima javnih nabavki. Kao najveće zamerke oni ističu:
U Grafikonu br.2 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa o poštovanju principa jednakog tretmana u postupku sprovođenja javnih nabavki:
Konkurencija je demokratija u "ekonomiji" jer ne može postojati politička demokratija ako ekonomska moć leži u rukama nekolicine. U državama u tranziciji, uključujući i Srbiju, u praksi se može videti kako se centri moći nalaze van državnih institucija, u tokovima novca i ekonomskog uticaja.
U praksi je uočeno nekoliko problema:
U Grafikonu br. 3 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa o poštovanju principa slobodnog tržišnog nadmetanja u postupku javnih nabavki:
U članu 12. Zakona koji uređuje Načelo jednakosti ponuđača stoji:
"Naručilac je dužan da u svim fazama postupka javne nabavke obezbedi jednak položaj svim ponuđačima.
Naručilac ne može da određuje uslove koji bi značili nacionalnu, teritorijalnu, predmetnu ili ličnu diskriminaciju među ponuđačima, niti diskriminaciju koja bi proizlazila iz klasifikacije delatnosti koju obavlja ponuđač. "
Nažalost, praksa pokazuje sasvim drugačiju situaciju o čemu su svedočili učesnici fokus grupa i intervjuisane osobe. Kao najčešće oblike diskriminacije u procesu javnih nabavki oni navode sledeće:
U Grafikonu br. 4 prikazani su rezultati ocena učesnika fokus grupa o poštovanju principa nediskriminacije u procesu javnih nabavki:
Kontrolu trošenja budžetskih sredstava jedinica lokalne samouprave ne vrši ni jedna državna institucija kontinuirano, što stvara prostor za korupciju velikih razmera. U objavljenom Indeksu transparentnosti lokalne samouprave 2019 (LTI) koje predstavlja istraživanje, ocenjivanje i rangiranje svih gradova i opština u Srbiji, koje je sprovela Transparentnost Srbija, ocenjivano je i "da li su podaci o javnim nabavkama objavljeni na vebsajtu u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama iz 2012.", koji je obavezao lokalne samouprave da takve informacije i prateća dokumenta objavljuju.
Na primer, grad Čačak, u pomenutom istraživanju, se nalazi na 136. mestu od 145 jedinica lokalnih samouprava, i ocenjen je ocenom 1 (od maksimalnih 4 poena) za ovu oblast. Nije li to crveni alarm za lokalnu vlast?
U nastavku: Javne nabavke u praksi
Izvor: Cemaforum.rs